Pages

Friday, August 6, 2010

TIPS FOR fresh graduates...........


Fresh graduates sering dikaitkan dengan usia yg masih setahun jagung, cetek dengan pengalaman, ghairah untuk menerima apa sahaja tugasan tanpa berfikir panjang dan masih tidak tahu hala tuju. Walau apa pun anggapan dilemparkan, jangan sesekali-kali jadikanya sebagai alasan untuk lemah semangat dan kurang keyakinan untuk meneruskan pencarian kerjaya yg sesuai.
 Bagi saya tips ini biasa saja :
  • Resume memainkan peranan paling besar. Jangan ambil mudah kerana tanpa resume kamu tidak dipanggil temuduga. Dan tanpa temuduga, bermakna tiada pekerjaan
  • Impression akan membantu kamu untuk mendapatkan lebih perhatian. Tetapi imej yg sengaja dibuat-buat,cita-cita yg realistik dan sikap menunjuk-nunjuk hanya menemui kegagalan.........(.tidak semua)
  • Pastikan kamu menunjukan sikap yang komited, da[at menjalankan tugas dengan baik dan bersiah untuk memepelajari sesuatu yg baru.
  • Jangan menipu atau memanipulasi keadaan kerana buruk padah nya jika diketahui. Sebaliknya bersediah dengan jawapan yang menyakinkan dan rangka jawapan sendiri agar lebih menyakinkan
Mampu ka kamu memberi pakej sebagai pekerja yg diinginkan oleh majikan?????? Disebalik pa yg telah kamu pelajari di institusi pengajian tinggi, kamu perlu ,memasarkan kredibiliti kamu dan merangkah stategi. Mereka yg mengabungkan realism, pengetahuan dan kesungguhan jarang gagal sungguhpun memakan masa yg agak panjang.

0 comments:

Post a Comment